Atrose

Wat is Artrose?

Artrose is een chronische gewrichtstoornis waarbij het gewrichtskraakbeen in kwaliteit achteruit gaat. Over het ontstaan van artrose is nog veel onduidelijk. Meerdere factoren spelen vaak een rol zoals bijvoorbeeld veroudering, erfelijkheid, maar ook zware belasting van de gewrichten door overgewicht, zeer zwaar lichamelijk werk of zeer intensief sporten. Artrose hoeft niet meteen tot klachten te leiden. De pijn ontstaat meestal geleidelijk en is afhankelijk van de belasting van het gewricht. Omdat bewegen pijnlijk is, wordt het gewricht vaak ontzien waardoor de stijfheid in het gewricht toeneemt en de spieren slapper worden. In een verder gevorderd stadium van artrose kunnen vervormingen van de gewrichten ontstaan waardoor beperkingen in het dagelijkse leven toenemen en een operatie, bijvoorbeeld een nieuwe knie of heup noodzakelijk wordt.

Het doel van de fysiotherapeutische behandeling:

Het doel van de fysiotherapeutische behandeling bij artrose is het optimaliseren van de functie van de aangedane gewrichten door het geven van adviezen m.b.t. houding, gedoseerd bewegen/ belasten en het verbeteren van de spierkracht en de beweeglijkheid van de gewrichten om zo de pijn te verlichten en de beperkingen in het dagelijkse leven te verminderen.

Hoe ziet de behandeling eruit:

De fysiotherapeut zal eerst een uitgebreide anamnese (=vraaggesprek) afnemen en onderzoek doen zodat hij een goed beeld krijgt van uw klacht.
Daarna zal hij u gerichte informatie geven over uw klacht en samen met u, een speciaal op uw klachten en situatie gericht behandelplan opstellen. Zo wordt duidelijk wat u van de fysiotherapeut kunt verwachten maar ook wat hij van u verwacht.