Wat is dry needling

Dry needlingí is de behandeling van triggerpoints m.b.v. een acupunctuurnaald.

Dry needling is een efficiŽnte behandelmethode van myofasciale problematiek: zwaar en moe gevoel, pijn en stijfheid als gevolg van triggerpoints in spieren.
M yofasciale pijnklachten zijn door de patiŽnt doorgaans niet goed te lokaliseren.

De pijn wordt omschreven als diep, dof en zeurend. De referred pain (pijn op afstand) patronen geven een goede indicatie van de spieren die mogelijk betrokken zijn. Travell en Simons hebben referred pain patronen van 147 spieren beschreven in hun boeken, waarvan onderstaand een voorbeeld.

Een triggerpoint is een verkrampt plekje in een spier dat naast lokale pijn vaak ook pijn op afstand geeft.

Dry needling omvat het inbrengen van een 'droge' (acupunctuur) naald, zonder toevoeging van medicatie, in de aangedane spier(en).Het concept is gebaseerd op Westerse anatomische en neurofysiologische principes en is geen klassieke acupunctuur.

Bij klassieke acupunctuur worden vaak oppervlakkig meerdere naalden gebruikt. DryNeedling gebruikt dezelfde naalden, maar met ťťn naald wordt op en om de triggerpoints in een spier en in verschillende spieren na elkaar geprikt.

Vaak treedt de referred pain (pijn op afstand) op tijdens de DryNeedling die hoort bij de klacht.

Essentieel is het opwekken van de lokale twitch response (LTR) voor een langdurig(er) resultaat. Klinisch gezien leidt dit tot een daling in de spierspanning met een pijnvermindering en verbeterde beweeglijkheid tot gevolg. Nader onderzoek is nodig om de klinische resultaten (nog) meer
wetenschappelijk te onderbouwen.

Sinds enkele jaren behoort deze effectieve methode ook tot de therapeutische mogelijkheden van de Nederlandstalige fysiotherapeut.

Meer informatie over dryneedling vindt u via deze link: