Hand-therapie

Wat doet een fysiotherapeut met affiniteit op het gebied van handtherapie?

Handtherapie richt zich op de revalidatie van mensen met een probleem aan de hand en/of arm. Een handtherapeut is een fysiotherapeut die voor de behandeling van klachten aan de hand en arm speciale scholing heeft gehad.
Een deel van de spieren van de hand heeft zijn oorsprong in de onderarm en de zenuwen die de hand besturen lopen door de hele arm. Daarom houdt een handtherapeut zich niet alleen met de hand bezig, maar is de hele arm zijn werkgebied.
Hij helpt u vooral met het doen van gerichte oefeningen die uw hand of arm weer soepel en sterk kunnen maken.

Handtherapie is bedoeld voor mensen met
• Blessures of letsel van pols, hand of vinger. Bijvoorbeeld een breuk, een gewricht dat uit de kom is geweest of een afgescheurde pees.
• Overbelastingsklachten en CANS (vroeger werd dit RSI genoemd).
Zoals peesontstekingen (bijvoorbeeld een tenniselleboog, M. Quervain, trigger finger) en zenuwbeklemmingen (bijvoorbeeld carpaal tunnel syndroom).
• Gewrichtsslijtage en gewrichtsontsteking (artrose, reuma) in het gebied van de hand.
• Onbegrepen chronische polsklachten.
Chronisch Regionaal Pijnsyndroom (vroeger noemden we dit een PostTaumatische Dystrofie)
• Revalidatie na een operatie in het gebied van de hand. Bijvoorbeeld na een operatie ter behandeling van een carpaal tunnel syndroom, de ziekte van Dupuytren of na een ongeval.

Het doel van de fysiotherapeutische behandeling

Het doel van de fysiotherapeutische behandeling bij handtherapie is het herwinnen van de beweeglijkheid en kracht en daarmee het optimaliseren van de functie van uw hand en arm, waarbij u als patiënt met uw klacht en hulpvraag in uw situatie centraal staat.

Hoe ziet de behandeling eruit

De fysiotherapeut zal eerst een uitgebreide anamnese (=vraaggesprek) afnemen en onderzoek doen zodat hij een goed beeld krijgt van uw klacht.
Daarna zal hij u uitgebreide informatie geven over uw klacht en samen met u een speciaal op uw klachten en situatie gericht behandelplan opstellen. Zo wordt duidelijk wat u van de fysiotherapeut kunt verwachten maar ook wat hij van u verwacht. In bepaalde gevallen hoort wondverzorging eveneens tot de behandeling.
Na een operatie kan het noodzakelijk zijn dat u direct en een aantal dagen aaneengesloten behandeld dient te worden. In overleg met uw arts kan dit op indicatie ook in het weekend gebeuren.

Omdat de handtherapeut deel uitmaakt van het regionale handenteam van het Elkerliek ziekenhuis is er tijdens de behandeling waar nodig steeds overleg met de plastisch chirurg, de ergotherapie of andere leden van het handenteam.